Meddig cserélhetek ki egy ruhát, ha hibás vagy nem tetszik?

Forrás: Ez jogos | 2017 február 2.

„Kedves Réka! Vettem két hete egy nagyon csini ruhát. A boltban imádtam, viszont itthon is felpróbáltam, a páromnak nem tetszett, úgyhogy vissza szeretném vinni. Nem tudom sajnos, hogy ezt meddig tehetem meg, illetve a pénzt is visszakérhetem, vagy csak levásárolhatom az árát? Tudnál nekem segíteni? Nagyon köszönöm! Kriszti”

Wonderlust

(Fotó: US Getty Images)

A rövid válasz nagyon egyszerű: ahány üzlet, ahány szokás. De nézzük hosszabban… Először is nem mindent tudsz visszavinni! Általában a boltokban fel szokták tüntetni, hogy mik azok a termékek, amiket nem cserélnek vissza, még új állapotukban sem. Legtöbbször higiéniai okok miatt fehérneműt nem vihetsz vissza, csak ha hibás vagy baj van a minőségével. Ahhoz, hogy becseréljék, a blokkra mindenképp szükséged lesz, illetve az is alapfeltétel, hogy a ruha ép állapotban legyen. Egyébként a blokkot érdemes mindig megnézni, mert rá szokták nyomtatni, hogy az adott bolt milyen időtartamot határoz meg, amíg kicseréli a ruhákat. Mutatom, milyen szövegeket keress rajtuk:

Ha nincs semmi hibája a rucinak, amit vettél vagy kaptál, csak egyszerűen nem tetszik, akkor fontos észben tartanod, hogy a kereskedőket nem kötelezi semmi arra, hogy kicseréljék neked, vagy hogy levásárold. A vásárlók érdekében viszont az üzletek általában eleget tesznek ezeknek az igényeknek. De nem követelhetsz semmi ilyesmit.

De mi a helyzet, ha hibás a ruha, vagy minőségi kifogásod van? Ilyenkor jön a képbe a szavatosság és jótállás kérdésköre. A szavatossági kötelezettséget a Polgári Törvénykönyv írja elő a megvásárolt termékekre. A jótállás pedig az eladó oldaláról ered, ő vállal felelősséget a hibás termékért. Ez általában a vásárlónak több lehetőséget ad, mint amit a törvény ír elő. Jogszabály szól arról, hogy milyen termékekre kötelező jótállást vállalni, ha pedig nincs jótállás, akkor a szavatosság érvényes. Amúgy ha hibás ruhát veszel, akkor az esetek többségében vagy kicserélik, vagy esetleg megjavítják azt, nem az az elsődleges, hogy a pénzt fogod visszakapni. Tehát először cserét vagy javítást kérhetsz, utána jön az árleszállítás, majd végső soron a vételár visszafizetése. Szintén fontos, hogy az első 6 hónapban a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy mi miatt keletkezett a hiba, utána viszont már neked kell igazolnod azt, hogy nem te tehetsz róla.

Kérdéses lehet az is, hogy mi van akkor, ha akciósan vetted a ruhát. Lehet, hogy az eladó felhívta a figyelmedet a hibára (rá volt írva stb.), csak te nem vetted észre. Ekkor nem élhetsz kifogással. De ha nem volt semmilyen jelzés, akkor ugyanúgy érvényesítheted a jogaidat.

A legfontosabb az, hogy mielőtt rohannál a pénztárhoz, hogy kifizesd a felsőt vagy cipőt, ami megtetszett, csekkold alaposan, nehogy legyen valami hibájuk. Fizetés előtt pedig nézd meg azt is (vagy akár az eladónál kérdezz rá), hogy az adott üzletnél mi a csere-szabály, így nem érhetnek meglepetések!

Te is kerültél már olyan helyzetbe, amikor nem tudtad eldönteni, mihez lenne pontosan jogod, vagy úgy érezted, jogtalanul bánnak veled? Írd meg nekünk a cosmopolitan.hu@centralmediacsoport.hu e-mailcímre, Réka pedig válaszol majd a blogon!