Mikor kérhetsz kártérítést, ha késik a repülőgéped?

Forrás: Ez jogos | 2017 április 18.

„Szia Réka! Előfordult már velem olyan, hogy a repülő, amivel utaztam volna, nagyon sokat késett, de nem tettem semmit, mert nem tudtam, hogy milyen jogaim vannak. Ilyenkor kérhetek kártérítést, vagy valamilyen egyéb szolgáltatást? A párommal nyáron elutaznánk valahová, szervezetten. Ennek mi a jogi háttere? Köszi! Timi”

She's always comfortabel on the go

(Fotó: US Getty Images)

Biztos te is sok rémsztorit hallottál már ismerősöktől, hogy egy egész éjszakára a reptéren ragadtak, mert késett gépük, vagy törölték a járatukat. Ugyanígy sok riasztó történet kering az utazási irodák által szervezett utakról is, hogy nem azt kapták, amit vártak. Segítek, hogy neked ezektől ne kelljen tartanod, hanem pontosan tudd azt, hogy ilyenkor milyen jogok illetnek meg.

Ha valahová szervezetten utazol, akkor a vállalkozóval, aki az utazást megszervezte, egy utazási szerződést kell kötni. Ezt a vállalkozónak mindenképpen az utas rendelkezésére kell bocsátania, és írásban kell megkötni. Azt fontos tudnod, hogy az utazás megkezdése előtt bármikor elállhatsz a szerződéstől. Persze ilyenkor lehet, hogy „bánatpénzt” kell majd fizetned, de ha 60 napnál korábban állsz el, akkor még ez sem követelhető.

Az utazási szerződés alapján te arra vagy köteles, hogy a szolgáltatásokat átvedd, és a díjat kifizesd. Előlegként tőletek ilyenkor a díj max. 40%-át kérheti el az utazási iroda. Ez abban az esetben nem így van, ha az irodának a külföldi partnerrel kötött szerződése alapján korábban kell fizetnie. A teljes összeget pedig maximum az utazás előtt 30 nappal kérheti az utazást szervező (az előbb említett kivételes esetben ez is lehet más időpont). Az utazási szerződésnek magában kell foglalnia az utazásszervező (és ha van, akkor az utazásközvetítőét is) nevét, székhelyét, telefonszámát, a nyilvántartásba vételi számát, a te személyes adataidat, a kért szolgáltatást és annak helyét, idejét, a személyszállítás eszközét és a célállomást, a szolgáltatás díját, bármilyen egyéb terhet, adót és még pár dolgot, amikről részletesebben a 281/2008.-as Kormányrendeletben olvashatsz. A szerződést mindig őrizd meg és olvasd el alaposan, nehogy utána valami olyanra tarts igényt, ami benne sem volt. Ha a szerződést nem teljesíti, vagy hibásan teljesíti az utazásszervező, akkor felel az ebből eredő károkért, kivéve, ha nem az ő hibája volt, ami történt (pl.: vis maior esetén). Ha pedig nem megfelelően teljesít, ahogy a szerződés alapján elvárható lenne, akkor köteles a díjat arányosan leszállítani.

Mi van akkor, ha repülővel utaznál valahova, és törlik a járatot, vagy késik a gép? Ha Európán belül utazol, vagy az EU területén belül található repülőtérről indulsz, akkor alapvetően ha bármi probléma van, azért az a légitársaság áll helyt, amelyik az adott járatot üzemelteti. Legegyszerűbben a légi utasok jogairól a repülőtéren tájékozódhatsz, ugyanis a légitársaságnak ezeket a jogokat ki kell függesztenie a repülőtéren az utasfelvételi pultnál. Ezen kívül az adott légitársaság internetes oldalán is elérhetőnek kell lennie ezeknek, így nem árt előtte azt is alaposan tanulmányozni.

Ha már épp indulnál a repülőtérre, amikor azt látod, hogy a járatodat törölték, akkor ne ess pánikba, mert jogosult vagy arra, hogy a jegyárat visszatérítsék, vagy arra, hogy minél korábban átfoglalják a jegyedet egy másik járatra, ami oda közlekedik, ahová te is mentél volna.  Ha már kiérkeztél a repülőtérre, akkor gondoskodniuk kell arról, hogy ehess és ihass, illetve ha a járat csak másnap indul, akkor a légitársaság dolga az, hogy éjszakára szállást intézzen neked.  Ha ezt nem teszik meg maguktól, akkor nyugodtan menj oda, és kérj étkezési kupont és információt arról, hogy az éjszakát hol töltöd majd el. Ha a géped legalább két órát késik 1500km-es, vagy annál rövidebb út esetén, vagy legalább három órát EU-n belüli, 1500km-nél hosszabb repülőúton, illetve 1500 és 3500 km közötti út esetén, vagy ha legalább négy órát egyéb repülőút esetén, akkor pénzbeli kártérítésre lehetsz jogosult. A kártérítés mértéke az utazás hosszától függ. A légitársaság nem köteles kártérítést fizetni, ha olyan körülmények okozták a késést vagy a járat törlését, amit a légitársaság nem tudott volna elhárítani (pl.: rendkívül rossz időjárás).

Gyakori kérdés szokott még lenni az is, hogy mi van akkor, ha nincs meg a bőrönd. Ha eltűnik a csomagod, akkor még a reptéren jelezned kell, jegyzőkönyvet fognak róla felvenni, és először megpróbálják megkeresni. Ha a poggyászod nem kerül elő, vagy csak késve, akkor lehetőséged van kártérítést kérni. Véleményem szerint utazás előtt mindenképp érdemes biztosítást kötni a poggyászra.

Ezen kívül még ajánlom azt is, hogy köss utasbiztosítást az utazásaid előtt, vagy ha azt nem szeretnél, akkor az Európai Egészségbiztosítási Kártyát mindenképp váltsd ki (ezzel jogosult leszel EU-n belüli országokban ingyen igénybe venni egészségügyi szolgáltatást). Biztonságos és jó utazást kívánok erre a nyárra!

Te is kerültél már olyan helyzetbe, amikor nem tudtad eldönteni, mihez lenne pontosan jogod, vagy úgy érezted, jogtalanul bánnak veled? Írd meg nekünk a cosmopolitan.hu@centralmediacsoport.hu e-mailcímre, Réka pedig válaszol majd a blogon!

  1. Kis Kinga
    on

    Sziasztok!

    Nagyon jó a cikk! Én is kerültem már 5 órás késésbe a repülőtéren mert technikai gondok miatt nem engedtek felszállni minket. Tudtam, hogy van ez a törvény és jár a kártérítés de a légitársaság mégiscsak elutasította kérelmem. Próbálkoztam jogásszal is de ő sem járt sikerrel. Megkerestem a http://flight-refund.hu céget aki elvállalta az ügyem. Persze, hiszem kártérítésekkel foglalkoznak. 4 hónap alatt utalták a pénzt a számlámra.
    Örülök, hogy van ilyen jog és lehetőség, végre valaki elszámoltatja a légitársaságokat is a sok undorító cselekedetei után amikkel minket, utasokat károsítanak meg.