Ilyen a divat jogi szemmel

Forrás: Ez jogos | 2018 december 14.

Szia Réka! Lehet, hogy furcsának fog hangozni a kérdésem, de én arra lennék kíváncsi, hogy a divattal kapcsolatban létezik-e valamilyen jogi szabályozás. Van valami olyan az öltözködéssel kapcsolatban, amiről érdemes lenne tudni? Köszi! Léna

US Getty Images

Hogyha a divatot megpróbálod jogi szemmel nézni, akkor lehet, hogy hamar elakadsz, és nem érted majd, hogy itt mégis milyen szerepe lehet a jogi szabályoknak. Pedig van, csak nem annyira szembetűnő, mint más területeken. Persze azzal nyilván nem mondok újat, hogy az öltözködésnek, a divatnak is vannak szabályai, de ezek még mindig nem jogi szabályok.

Megpróbálom a divatot a jog szempontjából több oldalról is megközelíteni. Lesz ennek olyan része, ami nem biztos, hogy érint téged a mindennapokban, de érdekes lehet megismerni a szabályozást, pláne akkor, ha szeretnél a jövőben ruhatervezéssel foglalkozni. Ezen kívül igyekszem bemutatni az öltözködésnek olyan szabályozását is, ami a mindennapokban is érinthet téged, például a munkahelyi környezetben.

Sok nagyon híres divatház van, akik ikonikus termékeket állítanak elő. Kérdés az, hogy ezeket a termékeket lehet-e úgy védeni, mint például egy híres festményt vagy irodalmi művet. Nyilvánvaló érdekük fűződik ahhoz a nagy divatházaknak, hogy az egyedi darabjaikat ne utánozhassák le más cégek. Hiszen ők ezzel teremtenek valami újat, valami egyedit, akár egy új trendet. De ezek a darabok nyilván inspirálnak más tervezőket is. Ugyanakkor biztos te is érzed, hogy valamilyen védelem azért kell a hamisítások, koppintások ellen, hiszen ezek nagy károkat okozhatnak a trendet teremtő divatháznak. A gond az, hogy a divattermékekre nincsen még kiforrott jogi szabályozás. Amit itt lehet említeni, az a szerzői jogról szóló törvény, ami szerint a szerzői jog azt illeti meg, aki a művet megalkotta. Kérdés az, hogy egy divatterméket lehet-e műnek tekinteni. Ezzel kapcsolatban nagyon eltérő vélemények vannak, de a nemzetközi jogban több olyan esettel is találkozhatunk, amikor egy híres divattervező pert nyert ilyen ügyben a szerzői jog megsértése miatt. A versenyképesség megőrzéséhez szükséges jogi hátteret tehát az alkotások védelme területén kell keresni. Az európai szabályozás némileg szélesebb, mint az amerikai. Magyarországon a szabályozás úgy néz ki, hogy alapvetően a ruhák, és azoknak a tervei is szerzői jogi védelem alatt állhatnak, ugyanis a szerzői jog kiterjed az iparművészeti alkotásokra is, és egy ruha, valamint annak a terve ilyennek minősül. Tehát Magyarországon, ha egy divattervezőnek a terveit, ruháit koppintják, akkor ő felléphet ez ellen. Még nálunk is új a terület, tehát az, hogy mi tartozik az „iparművészeti alkotások” kategóriájába a divatot tekintve, nem mindig egyértelmű, de az fontos, hogy az egyedi jelleg megvalósuljon. Az, ha valaki inspirációt szerez, azzal semmi probléma nincsen, az nem sérti az alkotók szerzői jogát, azzal van a gond, ha valaki teljesen lemásolja másnak a kreációját.

Az influencerek meghatározó jelenléte is sok mindent megváltoztatott az elmúlt 1-2 évben, hiszen a posztjaikkal igen jelentős mértékben képesek befolyásolni az aktuális divatot. Tulajdonképpen pont emiatt az erős befolyásoló szerep miatt vált szükségessé a posztokban megjelölni azt, hogyha valami promóció, fizetett hirdetés. Biztos, hogy észrevetted azt, hogy régebben sokkal kevesebb alkalommal tüntették fel ezt, de ma már kötelező, így már mindig tudni fogod, hogy a kedvenc influencered mit promotál, és mit tesz közzé hirdetési szándék nélkül.

Még régebben egy bejegyzésemben írtam a munkahelyi öltözködésről, és arról, hogy a munkáltató mit írhat elő és mit nem, hogyha ez részletesebben is érdekel, akkor ajánlom, hogy olvasd el azt a bejegyzésemet, de nem árt egy pár mondatban újra megemlíteni a legfontosabb szabályokat, mert ez a téma nagyon gyakran előkerül. Nem is csoda, hiszen ez a 21. század, mindenkinek fontos az öltözködés és az önkifejezés, nyilván te sem szeretnéd, hogy ne fejezhesd ki a stílusodat a mindennapokban.

A munkahelyeden a munkáltató bizonyos kereteket szabhat az öltözködésednek, de általában csak az az elvárás, hogy rendes, tiszta öltözetben dolgozz. Hogyha a főnököd szeretne jobban beleszólni a ruházkodásodba, akkor a munkaszerződésben, munkaköri leírásban vagy kollektív szerződésben rögzítheti ezeket a követeléseket. Ilyen esetekben mindig meg kell nézni az adott munkakört, amiben a személy dolgozik, mert a megfelelő ruházatnak a különböző pozíciókban más és más szerepe lehet (egy nagyvállalatnál a vezető például öltönyt hord, de egy iskolai tesitanár pedig valószínűleg melegítőt). Persze vannak olyan munkahelyek is, ahol a munkavállalóknak biztosítanak ruházatot, és vannak olyan helyek, ahol pedig a munkavédelmi követelmények miatt szükséges meghatározott öltözékben megjelenni.

Egy szó mint száz, a divatnak ezer arca van, és mindig jelen volt az emberek életében és mindig is jelen lesz, hiszen az minden korban bír és bírt valamilyen jelentőséggel, hogy az emberek hogyan öltözködnek, és mivel a jog is olyan, ami a társadalmak örökös jellemzője, ezért a divat és a jog kapcsolata nem elhanyagolható, érdemes foglalkozni ezzel a kérdéssel.