Használtan vásároltam, de nem tetszik a termék. Mit tehetek?

Forrás: Ez jogos | 2019 március 22.

Szia Réka! Ha használtan vásárolok valamit, ami aztán később kiderül, hogy nem jó, milyen jogaim vannak? Illetve, ha online vásároltam a használt tárgyat, és utólag derül ki, hogy nem olyan, mint amilyet szerettem volna, akkor mit tehetek? Előre is köszi! Blanka

Fotó: US Getty Images

Hallhattál már tőlem a jótállásról és a szavatosságról egy korábbi bejegyzésemben, de abban nem volt szó arról, hogy mi van akkor, ha a terméket online rendelted, vagy ha a dolog használt.

Szavatossági jogokkal akkor is élhetsz, ha használt dolgot veszel! De azt már a legelején fontos rögzíteni, hogy nem beszélhetünk ’hibás teljesítésről’ abban az esetben, hogyha a hibát a szerződéskötéskor ismerted vagy ismerned kellett. Leegyszerűsítve itt arról van szó, hogyha a vásárláskor ismered a megvásárolni kívánt dolognak a hibáját, még külön fel is hívják rá esetleg a figyelmedet, akkor utána emiatt a hiba miatt már nem élhetsz kifogással (hiszen úgy vetted meg, hogy ennek tudatában voltál)! Persze nem kell neked aprólékosan minden centiméterét átnézned a dolognak, de hogyha a hiba olyan, ami szemmel látható, könnyen felismerhető, akkor azt észre kellett volna venned, tehát ezért ilyenkor utólag már nem érvényesíthetsz jogokat.

Hiába veszel használtan egy dolgot, például egy csinos rucit, ettől függetlenül még lehet minőségi kifogásod. Ugyanez igaz arra is, ha a termék nem úgy működik, ahogy kellene. Gondolj bele, megveszed a ruhát használtan, szívesen hordanád, aztán kiderül, hogy a cipzár nem működik jól, vagy egy helyen szakadt (és nem volt felismerhető ez a vásárláskor), akkor ez nyilván nem maradhat így… Ilyenkor természetesen élhetsz minőségi kifogással. Ilyenkor jönnek a szokásos kellékszavatossági jogok: elsősorban a terméked kijavítását, vagy kicserélését kérheted, elsőként tehát nem a pénzt fogod (valószínűleg) visszakapni. De a használt tárgyaknál a csere kevésbé opció (nagyon nehéz lenne találni egy ugyanolyan dolgot, ugyanolyan tulajdonságokkal), inkább a kijavítás a jellemző. Ezeket követi az árleszállítás, ami azt jelenti, hogy a vételárat csökkentik utólag amiatt, mert a termék hibás. Vagy pedig elállhatsz a szerződéstől, azaz a teljes kifizetett összeget vissza kell neked fizetni.  Van egy olyan kikötés a Polgári Törvénykönyvben, hogy „jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye”. Nincs pontosan meghatározva a törvényben, hogy mi a jelentéktelen hiba, de azért ezt nagyjából lehet érezni. A kellékszavatossági igény egyébként a teljesítés időpontjától számítva egy év alatt évül el (utána már nem tudod érvényesíteni a jogodat). Azonban ez az elévülési idő fogyasztó és vállalkozás között két év, de! ha használt dolog a szerződésnek a tárgya, akkor rövidebb elévülési időben is meg lehet állapodni, ám egy évnél rövidebb ekkor sem lehet.  Lényegében láthatod tehát, hogy ezen kívül nincsen különbség az alapján, hogy a termék új vagy használt. Biztos felmerült benned, hogy ilyenkor kinek mit kell bizonyítania. Az első hat hónapban a kereskedőnek (eladó) kell bizonyítania (pl.: szakvélemény) azt, hogy a hibát mi okozta, hogy megalapozatlan-e a minőségi kifogás. Utána már viszont neked kell, mint vevőnek bizonyítani azt, hogy a hibát nem te okoztad.

Na de térjünk rá arra, hogy mi van akkor, ha online rendelsz használt terméket. Nagyon gyakori ez már manapság, hiszen nagyon egyszerű, gyors, és egyre kevesebb veszélyt rejt magában. Mégis azért, nem árt tudni bizonyos dolgokról, ha nem akarod, hogy meglepetések érjenek egy rossz vásárlás után. Nagyon fontos itt egy szabályt rögzíteni! Ha online vásárolsz terméket, mint fogyasztó, (tehát ez az eset a fogyasztó (természetes személy) -vállalkozás közötti szerződésekre vonatkozik) akkor 14 napon belül indoklás nélkül (!) elállhatsz a vásárlástól. Vagyis visszaküldheted a terméket, te pedig visszakapod a vételárat. Erről egyébként minden webáruháznak tájékoztatnia kell(enne) a vevőket!

Ha nem neten keresztül történik a vásárlás, akkor nem kötelesek visszavenni egy terméket csak azért, mert meggondoltad magad, vagy mert nem tetszik mégsem a színe például. Sok bolt megteszi (ruhaboltok szinte mind, de itt most nem a használt termékeket árusítókra gondolok elsősorban), de erre egyébként nem kötelesek. Viszont, ha online vásárolsz, akkor nem tudod megnézni a dolgot, nem tudod ellenőrizni, ezért létezik ez a többletjogosultság a fogyasztók számára, hogy 14 napon belül meggondolhatják magukat.

Ha bármikor ilyen szituációba kerülsz, akkor először mindenképp az eladóval beszélj, vedd fel vele a kapcsolatot. A Ptk. szerint egyébként is a hibát a felfedezés után késedelem nélkül közölni kell az eladóval. Természetesen a számla bemutatása elengedhetetlen a jogok érvényesítésekor, csakúgy, mintha a boltban vásárolnál! Ha a bolt/eladó nem hajlandó intézkedni, akkor azt javaslom, hogy fordulj a fogyasztóvédelemhez, ott fognak tudni segíteni neked.

Mielőtt használt dolgot vennél, mindig alaposan nézd át a terméket, ha pedig online vásárolsz, akkor ha nem felel meg neked a termék, ne félj érvényesíteni a jogaidat! Fizetés előtt a boltban/webáruházban érdemes tájékozódnod arról is, hogy a kötelező szavatosságon kívül milyen egyéb lehetőségeid vannak, valamint milyen szabályokat alkalmaznak. Így elkerülheted a kellemetlen meglepetéseket, és magabiztosan vásárolhatsz bármit!

Blogleírás

Ez jogos! - A Cosmopolitan hivatalos blogja, melynek szerzője a Samsunggal közös pályázatunk nyertese, Babják Réka. „Jelenleg a Pázmány Péter Katolikus Egyetem joghallgatója vagyok, és még Dr. Szöszinél is szenvedélyesebben imádom a jogi ügyeket. Szeretném, ha ez a blog interaktív lenne, ezért hogyha bármilyen kérdésed van, esetleg olyan helyzetbe kerültél, amikor nem tudtad, hogy milyen jogaid vannak, írd meg nekem a cosmopolitan.hu@centralmediacsoport.hu e-mailcímre!