Mit tehetek, ha a fodrász teljesen elrontotta a frizurámat?

Forrás: Ez jogos | 2020 február 14.

Szia Réka! Érdeklődni szeretnék, hogy mit lehet akkor tenni, ha tegnap voltam egy bejelentkezés nélküli szalonban, ahol úgy levágták a hajamat, hogy egy kezdő szebbet csinál. A fodrász össze-vissza belevágott, nem egyformán nyírta le. Visszamentem, sűrű elnézés után 3-an javították ki a hibát, igen, de a baj az, hogy a derékig érő szép hajamból vállig erő hajam lett, aki elrontotta is vágott vagy 15 cmt, de amikor visszamentem és kijavították, már csak csak úgy tudták megoldani, ha rövidre vágják, hát köszönöm… A pénzemet nem kaptam vissza, elnézést kértek, ez engem nem vigasztal… Mit lehet tenni ilyenkor? Köszi szépen!

Fotó: Profimedia – Red Dot

Ha fodrászhoz mész, akkor nyilván te is arra számítasz, hogy csodás külsővel, ragyogó hajjal fogsz onnan távozni. A bejegyzésemben kifejtettek azonban nem csak az elrontott hajjal kapcsolatban lehetnek hasznosak a számodra, hanem akkor is, ha bármilyen más szépészeti szolgáltatást rontanak el (pl.: sminkes, kozmetikus stb.), így ha veled még ilyen nem történt, akkor is érdemes tovább olvasnod!

Nagyon sokan ilyenkor az „egyszerűbb” utat választják, ami azt jelenti, hogy hazamennek, otthon megpróbálnak a rosszból kevésbé rosszat varázsolni, de ez nem mindig hoz valódi megoldást a gondra. Persze van olyan, amit meg lehet oldani, a helyzeten mindig lehet valamennyit javítani, de ha a fodrász egy kis vágás helyett 20 centit levág a hajadból, azért azt nem lehet egyik napról a másikra orvosolni.

Ezekben az esetekben onnan kell kiindulni, hogy amikor bemész a fodrászhoz, kozmetikushoz stb., és kérsz egy szolgáltatást, akkor lényegében egy szerződést köttök, ugyanis megegyeztek abban, hogy te milyen szolgáltatást kérsz és hogy a teljesítésért milyen összeget kell fizetned. A fodrászok, kozmetikusok, műkörmösök stb. vállalkozási szerződés alapján végzik munkájukat.

Én azt javasolnám, hogy mindenképp beszéld meg a szakemberrel még a kezdés előtt azt, hogy te milyen végeredményre vársz, ő pedig mondja el, hogy képes-e azt megvalósítani. Ha nem, akkor inkább keress mást! Ha pedig azt mondja, hogy valami nem kivitelezhető, akkor azt fogadd meg, mert ha mégis megcsináltatod vele, és aztán tényleg nem sikerül, akkor nem fogsz tudni mit tenni, hiszen ő figyelmeztetett téged, így ez a te kockázatod volt, hogy ennek ellenére is kérted a szolgáltatást. Azért van a tisztázásra szükség, mert ha ezt nem teszitek meg, vagyis ha egész egyszerűen csak rábízod, hogy alkosson amit csak akar, akkor utólag más késő bánat, ha neked nem tetszik a végeredmény.

Na és akkor térjünk rá arra, hogy mi van akkor, hogyha a szolgáltatás, amit végül kapsz, nem felel meg annak, amiben megegyeztetek. Ilyenkor a hibás teljesítésre hivatkozhatsz. Első sorban, ha nem vagy elégedett a végeredménnyel, akkor ott helyben szólj, és kérd a kijavítást. Szerintem egyébként is jobb minden ilyet kulturáltan, illedelmesen intézni a lehető legyorsabban. Persze érthető, ha ideges vagy, de sokszor menthető a helyzet, és biztos a fodrász sem akart rosszat neked, csak lehet félreértett téged. Nem feltétlen jó ötlet az, ha elmész onnan, és utólag szeretnéd a jogaidat érvényesíteni, mert az már nem lesz olyan egyszerű, mintha helyben jelzed a hibát és kéred a javítását. Arról nem is beszélve, hogy a Polgári Törvénykönyv is úgy fogalmaz, hogy a hibát a felfedezés után haladéktalanul közölni kell. Ha pedig fogyasztó és vállalkozás közti szerződésről van szó, akkor a törvény alapján a hiba felfedezésétől számított két hónapon belül közölni kell azt. Hogyha a kijavítás nem lehetséges, akkor a hibás teljesítés alapján kérhetnél kicserélést, de azért azt biztos te is látod, hogy ez a szépészeti szolgáltatásoknál valószínűleg nem megvalósítható. Ha tehát ez az opció nem áll fenn, akkor jöhet az, hogy kéred az árnak az arányos leszállítását, végső esetben pedig a visszafizetést. Hogyha esetleg nem ott helyben érvényesíted jogaidat, akkor nagyon fontos az, hogy a nyugtát őrizd meg, hiszen ennek a bizonyításnál is komoly szerepe van. Ha valamilyen károd származott a hibás teljesítésből, akkor kártérítést kérhetsz, amit bíróság ítélhet meg neked peres eljárás során. Ha például a munkádban akadályoz az, ami történt, akkor jelentős kár ér, hiszen nem fogsz tudni dolgozni. Ami fontos még ezekben az esetekben, hogy jelentéktelen hibák esetén nem tudsz a szerződéstől elállni. Ez egy szubjektív kérdés, hogy mi jelentéktelen hiba, de én azt javasolnám, hogy apró, könnyen javítható hibák esetén ne kezdj jogvitába! Egyszerűbb ilyenkor, ha más módon fejezed ki az elégedetlenségedet, például elkérheted a vásárlók könyvét, vagy a hely Facebook-oldalán értékelheted a szolgáltatást. Ezzel másoknak is segítesz abban, hogy jobban meggondolják, hogy kire bízzák a szépségüket.

Lezárásként egy tipp, ami nem jogi, de azért hasznos: mindenképp nézz utána a helynek, ahová bejelentkezel, manapság már nagyon sok helyen találhatsz értékeléseket. Érdemes hallgatni a barátnőid véleményére is, és olyan helyre menni, ami nekik bevált. Persze így is érhet csalódás, de legalább így kisebb rá az esély!

Blogleírás

Ez jogos! - A Cosmopolitan hivatalos blogja, melynek szerzője a Samsunggal közös pályázatunk nyertese, Babják Réka. „Jelenleg a Pázmány Péter Katolikus Egyetem joghallgatója vagyok, és még Dr. Szöszinél is szenvedélyesebben imádom a jogi ügyeket. Szeretném, ha ez a blog interaktív lenne, ezért hogyha bármilyen kérdésed van, esetleg olyan helyzetbe kerültél, amikor nem tudtad, hogy milyen jogaid vannak, írd meg nekem a cosmopolitan.hu@centralmediacsoport.hu e-mailcímre!